
Woda, największy dar na ziemi.
W ramach szkolnego projektu Erasmus+ „Nature, Traditions & Identity in Youth’ Vision” zajęliśmy się badaniem wody.
Nasza szkoła na zajęciach chemii pod opieką pani Sylwii Tomaszewicz przebadała 3 próbki wód słonych z morza z Zatoki Perskiej, z Oceanu Atlantyckiego oraz z jeziora solankowego Brine Pond stworzonego niedaleko Olhao przy solniskach stworzonego dla pokazania zasolenia Morza Martwego. Metodą Mohra uczniowie zbadali ilości soli w próbkach.
Efekty badań oraz samą metodę Mohra możecie obejrzeć na załączonej prezentacji.
Szkoła z Portugalii z Olhao zajęła się dodatkowo analizą zmian klimatycznych i zasolenia. Zwiększenie ogólnej temperatury na świecie przyczyniać się może do zwiększenia zasolenia zbiorników w szczególności tych z małymi odpływami i powolną wymianą wody jak np. Morze Śródziemne, czy Morze Bałtyckie. To z kolei powodować będzie poważne zmiany w ekosystemie zmieniając warunki życia dla organizmów. Zmiany te na szczęście są bardzo powolne. Oczywiście, aby sprawdzić zachodzące zmiany próbki musiałyby być pobierane w pewnych odstępach czasu i porównane ze sobą oraz z zasoleniem z lat poprzednich, które można znaleźć w literaturze fachowej.
Typowym przykładem morza z brakiem odpływu i silnym parowaniem jest Morze Martwe, w którym ilość soli powoduje tak dużą wyporność, że możecie sobie posiedzieć nieomalże na wodzie i poczytać książkę, przebywanie z komórką odradzam, gdyż woda zbryliłaby jej wnętrze 😉
Zaineresowanych ochroną środowiska, chemią oraz badaniami odsyłam do przeanalizowania badań z Polski i Olhao, Portugalia.
Świadomość ekologiczna w krajach szkolnego Erasmusa
Jak zwróciliście być może uwagę na szkolnym korytarzu można sprawdzić wyniki ankiety związanej z ochroną środowiska i świadomości w tymże temacie.
Projekt był dosyć duży i powiązany z konkursem plastycznym odnoszącym się do potrzeby ochrony środowiska „Zachować ciągłość istnienia”. Ankieta była w języku angielskim przygotowana dla każdego kraju, dzięki czemu wszyscy mogli odpowiadać na pytania, jako że jest to język, który wszyscy znamy.
Projekt przygotowali p. Marek Szumacher, p. Margarita Tuczko i Anna Leszczyńska. Wspomagali nas uczniowie Olivia Villar Rabanal i Agata Kowalczyk.
W projekcie wzięły udział kraje naszego szkolnego Erasmusa „Nature, Traditions and Identity in Youth’ Visions” odpowiadając na pytania zawarte w przygotowanej ankiecie.
Okazuje się, że nasze myślenie o ochronie środowiska oraz świadomość z nią związana są dosyć podobne we wszystkich krajach Europy.
Po więcej informacji zapraszam zainteresowane osoby do przyjrzenia się wynikom w języku polskim lub angielskim – jak wolicie. Wstawiamy również raz jeszcze ankietę, tak byście mogli sobie przypomnieć jakie były w niej pytania. Powiadają, że my odpowiadamy za to czy świat będzie nadal zróżnicowany biologicznie i stabilny, jeśli chodzi o procesy środowiskowe, gdy będą w nim mieszkały nasze wnuki, dlatego tak ważne jest by każdy z nas był świadomy pewnych procesów oraz tego jaki ma wpływ na środowisko.

WYDARZENIA

Erasmus+ dla szkół
ZSO nr 8 w Gdyni wysłał dwóch nauczycieli matematyki w ramach projektu Erasmus+ dla szkół, tym razem szkolenie dotyczy modelu STEAM w edukacji pt. „Nauka,

Świadomość ekologiczna w krajach szkolnego Erasmusa
Jak zwróciliście być może uwagę na szkolnym korytarzu można sprawdzić wyniki ankiety związanej z ochroną środowiska i świadomości w tymże temacie. Projekt był dosyć

Wyniki konkursu Erasmus+ wyjazd do Estonii
Prace: Lena Zawadzka Olivier Fabian Paulina Dampc Nasz Erasmus w pigułce „Nature, traditions and identity in youths’ vision” Zwycięzcami są: Olivier Falba z klasy 3

Wyjazd do Bułgarii – projekt Erasmus+
W lutym odbędzie się kolejny wyjazd do partnerów w ramach projektu Erasmus+. Tym razem będzie to małe miasteczko Razłog w Bułgarii. Na wyjazd zakwalifikowało

Erasmus w Turcji – relacje
Z Turcji co prawda już dawno wróciliśmy. Nasze relacje wiszą w szkole na tablicy, ale tutaj też powinny się znaleźć, dlatego zapraszamy do krótkich
Nasz Erasmus w pigułce :



Dowiedz się kilku ciekawostek o krajach szkolnego Erasmusa
Autorzy książeczek są uczniami klasy 6a SP, książeczki wykonali pod opieką Anny Leszczyńskiej na lekcji informatyki.
Estonia by Kuzinowicz Agnieszka
Portugalia by Aleksandra Drabik



O PROJEKCIE
Nature, traditions and identity in youth’s vision
Nasza szkoła rozpoczęła w roku szkolnym 2020/2021 w wyższych klasach SP i w LO dwuletni projekt Erasmus+ dla młodzieży „Nature, traditions and identity in youth’s vision”.
Nasz projekt „Nature, traditions and identity in youth’s vision”- „Natura tradycja i tożsamość kulturowa w postrzeganiu młodych ludzi” ma na celu zwrócenie uwagi młodzieży na rękodzieło tradycyjne naszych krajów – chodzi o produkty, takie jak ceramika z Bolesławca, kafle z Portugalii, czy inne wytwory rękodzieła, które są tworzone w krajach biorących udział w projekcie, czyli Estonii, Portugalii, Bułgarii, Turcji i Polsce. Projekt wychodzi naprzeciw globalizacji i poszukuje sztuki charakterystycznej dla naszych krajów, zwraca uwagę na produkty regionalne i ich wartość kulturową oraz wyjątkowość. Młodzież żyje obecnie w świecie globalizacji, konsumpcjonizmu i nowoczesnej technologii. Projekt pozwoli uczniom na zwrócenie uwagi na zupełnie inny aspekt życia, umiejętności manualne i ich związek ze środowiskiem. Projekt obejmować będzie młodzież w wieku 12-18 lat.
Autorzy