Nasz Erasmus w pigułce „Nature, traditions and identity in youths’ vision”
Erasmus w ZSO8 – Szkoła Podstawowa
Nasz szkolny Erasmus dobiega końca, ale zajrzyjmy na chwilę do naszych sąsiadów z SP, co tam się dzieje?
Artystycznie
U pani Agnieszki Budenko klasy piąte wykonały piękne prace. Najpierw pani Agnieszka wytłumaczyła uczniom czym jest folklor i sztuka ludowa. Przykłady wzorów ludowych uczniowie dostali na lekcji w formie zdjęć, ale też poszukiwali innych sami na stronach internetowych.
Następnie uczniowie opierając się na wzorach sztuki kaszubskiej, góralskiej czy kujawskiej tworzyli własne układy. Uczniowie wybrali głównie kaszubskie wzory gdyż większość z nich przykłady takich wzorów widziała w domu.
Naukowo i STEAMowo
Na angielskim dla odmiany, uczniowie klas szóstych wraz z panią Anną Leszczyńską zajęli się ochroną środowiska – znaleźli informacje na temat smogu i przygotowali kahoot o smogu londyńskim z roku 1952. Sprawdzili dlaczego się pojawia i kiedy i czy tylko w Londynie. Sprawdzili, czy smog jest nadal groźny, czy może po roku 1952 zaginął. Następnie uczniowie zrobili doświadczenie, które nazwane zostało „Smog w butelce”, bo faktycznie wyprodukowaliśmy smog w zimnej i w ciepłej butelce. Uczniowie być może byli trochę zawiedzeni, że nie był to „Smok w butelce”, ale co zrobić…
Opis doświadczenia napisany przez uczniów poniżej. Dodatkowo kilka zdjęć, a nawet rysunek.
Today we were doing an experiment about smog. We filled a bowl with ice, and another one with hot water. Then we added a bottle to both of the bowls. We threw matches into the bowls, and observed how the bottle would change. The one in the ice was more smoky. Tymon, Maks & Mati.
Boil water
- Put empty glass bottles into 2 bowls.
- Into one bowl add boiling water and into second bowl put ice around the bottle.
- Put into the bottles some burning matches and close both bottles.
- After some minute open both bottles and watch where the smoke goes out. It stays in cold bottle – Big London Smog was in winter!
Ola & Marta
Estonia – nasza ostatnia mobilność
Wyjazd do Estonii był nieco inny niż wszystkie nasze mobilności. Niestety do szkoły w Tostamaa przyjechaliśmy tylko my i Bułgarzy i to nieco na zakładkę. W związku z tym było nas mało. Z Portugalczykami i Turkami spotykaliśmy się on-line. Między innymi omówiliśmy nasz wspólny projekt dotyczący wody, zagraliśmy w Kahoot’a i Nearpod. Nocowaliśmy w akademiku szkoły z dwóch powodów – po pierwsze w Estonii właśnie były ferie, po drugie odległości jakie dzielą domy w miejscowości Tostamaa są baaardzo duże i było to wygodne.
Tak czy inaczej myślę, że było bardzo ciekawie – zobaczyliśmy film w kinie robionym dla mieszkańców Tostaamy w auli pięknej szkoły. Film o aptekarzu ze średniowiecznego Tallina, który założył piękną aptekę, którą udało nam się odnaleźć w drodze powrotnej w stolicy. Zagraliśmy z mieszkańcami Tostaamy w quiz, niestety nie udało nam się wygrać , ale mogliśmy zobaczyć jak ciekawie i wspólnie mieszkańcy spędzają czas.
Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc i dwie wyspy – jedną na rowerach. Poznaliśmy stolicę Estonii – Tallin…
Resztę wspomnień pozostawiam uczniom.
Anna Leszczyńska
Uczestnictwo w programie Erasmus+ uważam za miłe doświadczenie. Pozwolił mi on spotkać ludzi z innych krajów i wspólnie spędzić z nimi czas. Przede wszystkim jednak pozwolił mi on zwiedzić i doświadczyć kultury tego niecodziennego kraju, jakim jest Estonia. Był to ostatni wyjazd z tego programu i niestety nie wszystkie kraje mogły nam towarzyszyć. Na miejscu byli więc tylko koledzy z Bułgarii i lokalni Estończycy, a do kontaktu z resztą musiały nam starczyć spotkania online. Niemniej jednak, nadal uważam wyjazd za miło spędzony czas i chętnie pojechałbym na następny.
Olivier
Dzięki programowi Erasmus i możliwości poznania innych kultur miałam ogromne szczęście podróżować po Estonii razem z uczniami z Bułgarii gdzie mogłam odwiedzić kilka interesujących miejsc. Zaczęłam od miasta Parnu, które znane jest ze swoich pięknych plaż i uzdrowiskowych atrakcji. Spędziłam tam relaksujący czas, korzystając z uroków Bałtyku i spacerując po malowniczych promenadach.
Miałam okazję odwiedzić wyspę Manija, która przyciąga turystów swoją sielską atmosferą i pięknymi krajobrazami. Spacerując, można odczuć autentyczną atmosferę estońskiej wsi. Znajduje się tam wiele urokliwych wiosek z tradycyjnymi, krytymi słomą domkami, które nadają temu miejscu niepowtarzalny charakter. Spacerując po malowniczych krajobrazach, można podziwiać zielone pola, lasy i wybrzeże Morza Bałtyckiego. Zwiedziłam również miasto Haapsalu, które słynie z zamku Haapsalu oraz swojego historycznego centrum. Przechadzałam się po starówce, podziwiając piękne budynki i urokliwe uliczki.
Kolejnym celem była wyjątkowa wyspa Kihnu, która jest znana ze swojego zachowanego tradycyjnego stylu życia i kultury. Spacerując po malowniczych plażach i wąskich uliczkach, miałam okazję poznać zwyczaje i tradycje miejscowej społeczności. Wyspa Kihnu to mały, malowniczy skrawek Estonii, położony na Morzu Bałtyckim. Jest to jedna z najmniejszych i jednocześnie najbardziej fascynujących wysp w archipelagu Moonsundzkim. Wyróżnia się swoją unikalną kulturą, tradycjami oraz zachowanym tradycyjnym stylem życia. Jest znana ze swojego silnego związku z tradycjami i zachowaniem kulturowego dziedzictwa. Mieszkańcy Kihnu są dumni z własnej tożsamości etnicznej i starają się zachować swoje unikalne zwyczaje, muzykę, taniec i strój ludowy. Kobiety na wyspie są szczególnie ważnym elementem kultury Kihnu – noszą tradycyjne stroje, które są ręcznie haftowane i zdobione kolorowymi kwiatowymi motywami. Podczas wizyty można zanurzyć się w autentyczną atmosferę wyspy, odwiedzając muzea, takie jak Kihnu Museum, które prezentują historię, tradycje i życie mieszkańców wyspy. Poznałam tam cenne informacje na temat życia codziennego i rzemiosła.
W trakcie wycieczki odwiedziłam również Tostama, gdzie zwiedziłam centrum rzemiosła. Tam miałam możliwość zobaczenia artystycznej twórczości miejscowych rzemieślników i dowiedzenia się więcej o tradycjach i technikach rzemieślniczych Estonii.
Podczas całej wyprawy podziwiałam naturalne piękno Estonii. Zmieniające się krajobrazy, od pięknych plaż i wydm w Parnu, przez zielone pola i lasy na wyspie Manija, po urokliwe wybrzeże i klify w Haapsalu, wprawiły mnie w zachwyt. Estonia jest krajem o różnorodnym i malowniczym krajobrazie.
Nie mogłam też przejść obok estońskiej kuchni obojętnie. Skosztowałam różnorodnych dań, takich jak tradycyjne dania z ziemniaka, zupy i estonskie wypieki. Byłam pod wrażeniem autentycznego smaku i wykorzystania lokalnych produktów w kulinariach estońskich.
Podsumowując, moja wycieczka po Estonii była niezapomnianym doświadczeniem. Odkryłam piękno przyrody, poznałam fascynującą kulturę i tradycje oraz cieszyłam się smakami lokalnej kuchni. Estonia to kraj, który z pewnością warto odwiedzić a więzi koleżeńskie na długo pozostaną w pamięci.
LENA
Woda, największy dar na ziemi
W ramach szkolnego projektu Erasmus+ „Nature, Traditions & Identity in Youth’ Vision” zajęliśmy się badaniem wody.
Nasza szkoła na zajęciach chemii pod opieką pani Sylwii Tomaszewicz przebadała 3 próbki wód słonych z morza z Zatoki Perskiej, z Oceanu Atlantyckiego oraz z jeziora solankowego Brine Pond stworzonego niedaleko Olhao przy solniskach stworzonego dla pokazania zasolenia Morza Martwego. Metodą Mohra uczniowie zbadali ilości soli w próbkach.
Efekty badań oraz samą metodę Mohra możecie obejrzeć na załączonej prezentacji.
Szkoła z Portugalii z Olhao zajęła się dodatkowo analizą zmian klimatycznych i zasolenia. Zwiększenie ogólnej temperatury na świecie przyczyniać się może do zwiększenia zasolenia zbiorników w szczególności tych z małymi odpływami i powolną wymianą wody jak np. Morze Śródziemne, czy Morze Bałtyckie. To z kolei powodować będzie poważne zmiany w ekosystemie zmieniając warunki życia dla organizmów. Zmiany te na szczęście są bardzo powolne. Oczywiście, aby sprawdzić zachodzące zmiany próbki musiałyby być pobierane w pewnych odstępach czasu i porównane ze sobą oraz z zasoleniem z lat poprzednich, które można znaleźć w literaturze fachowej.
Typowym przykładem morza z brakiem odpływu i silnym parowaniem jest Morze Martwe, w którym ilość soli powoduje tak dużą wyporność, że możecie sobie posiedzieć nieomalże na wodzie i poczytać książkę, przebywanie z komórką odradzam, gdyż woda zbryliłaby jej wnętrze 😉
Zaineresowanych ochroną środowiska, chemią oraz badaniami odsyłam do przeanalizowania badań z Polski i Olhao, Portugalia.
Świadomość ekologiczna w krajach szkolnego Erasmusa
Jak zwróciliście być może uwagę na szkolnym korytarzu można sprawdzić wyniki ankiety związanej z ochroną środowiska i świadomości w tymże temacie.
Projekt był dosyć duży i powiązany z konkursem plastycznym odnoszącym się do potrzeby ochrony środowiska „Zachować ciągłość istnienia”. Ankieta była w języku angielskim przygotowana dla każdego kraju, dzięki czemu wszyscy mogli odpowiadać na pytania, jako że jest to język, który wszyscy znamy.
Projekt przygotowali p. Marek Szumacher, p. Margarita Tuczko i Anna Leszczyńska. Wspomagali nas uczniowie Olivia Villar Rabanal i Agata Kowalczyk.
W projekcie wzięły udział kraje naszego szkolnego Erasmusa „Nature, Traditions and Identity in Youth’ Visions” odpowiadając na pytania zawarte w przygotowanej ankiecie.
Okazuje się, że nasze myślenie o ochronie środowiska oraz świadomość z nią związana są dosyć podobne we wszystkich krajach Europy.
Po więcej informacji zapraszam zainteresowane osoby do przyjrzenia się wynikom w języku polskim lub angielskim – jak wolicie. Wstawiamy również raz jeszcze ankietę, tak byście mogli sobie przypomnieć jakie były w niej pytania. Powiadają, że my odpowiadamy za to czy świat będzie nadal zróżnicowany biologicznie i stabilny, jeśli chodzi o procesy środowiskowe, gdy będą w nim mieszkały nasze wnuki, dlatego tak ważne jest by każdy z nas był świadomy pewnych procesów oraz tego jaki ma wpływ na środowisko.
WYDARZENIA
Świadomość ekologiczna w krajach szkolnego Erasmusa
Jak zwróciliście być może uwagę na szkolnym korytarzu można sprawdzić wyniki ankiety związanej z ochroną środowiska i świadomości w tymże temacie. Projekt był dosyć
Wyniki konkursu Erasmus+ wyjazd do Estonii
Prace: Lena Zawadzka Olivier Fabian Paulina Dampc Nasz Erasmus w pigułce „Nature, traditions and identity in youths’ vision” Zwycięzcami są: Olivier Falba z klasy 3
Wyjazd do Bułgarii – projekt Erasmus+
W lutym odbędzie się kolejny wyjazd do partnerów w ramach projektu Erasmus+. Tym razem będzie to małe miasteczko Razłog w Bułgarii. Na wyjazd zakwalifikowało
Erasmus w Turcji – relacje
Z Turcji co prawda już dawno wróciliśmy. Nasze relacje wiszą w szkole na tablicy, ale tutaj też powinny się znaleźć, dlatego zapraszamy do krótkich
Erasmus + wyjazd w lutym
Erasmus + wyjazd w lutym W lutym wyjedziemy do kolejnych partnerów projektu – będzie to miasteczko Razłog w Bułgarii. Czeka nas zima pośród gór
Nasz Erasmus w pigułce :
Dowiedz się kilku ciekawostek o krajach szkolnego Erasmusa
Autorzy książeczek są uczniami klasy 6a SP, książeczki wykonali pod opieką Anny Leszczyńskiej na lekcji informatyki.
Estonia by Kuzinowicz Agnieszka
Portugalia by Aleksandra Drabik
O PROJEKCIE
Nature, traditions and identity in youth’s vision
Nasza szkoła rozpoczęła w roku szkolnym 2020/2021 w wyższych klasach SP i w LO dwuletni projekt Erasmus+ dla młodzieży „Nature, traditions and identity in youth’s vision”.
Nasz projekt „Nature, traditions and identity in youth’s vision”- „Natura tradycja i tożsamość kulturowa w postrzeganiu młodych ludzi” ma na celu zwrócenie uwagi młodzieży na rękodzieło tradycyjne naszych krajów – chodzi o produkty, takie jak ceramika z Bolesławca, kafle z Portugalii, czy inne wytwory rękodzieła, które są tworzone w krajach biorących udział w projekcie, czyli Estonii, Portugalii, Bułgarii, Turcji i Polsce. Projekt wychodzi naprzeciw globalizacji i poszukuje sztuki charakterystycznej dla naszych krajów, zwraca uwagę na produkty regionalne i ich wartość kulturową oraz wyjątkowość. Młodzież żyje obecnie w świecie globalizacji, konsumpcjonizmu i nowoczesnej technologii. Projekt pozwoli uczniom na zwrócenie uwagi na zupełnie inny aspekt życia, umiejętności manualne i ich związek ze środowiskiem. Projekt obejmować będzie młodzież w wieku 12-18 lat.