Kraj wiatraków i tulipanów

W dniach 20.05.-24.05. klasy 3A i 3B wybrały się na trzydniową wycieczkę do kraju wiatraków i tulipanów – Holandii/Królestwa Niderlandów.
Pierwszy dzień spędziliśmy w Efteling – Największym parku rozrywki w krajach Beneluksu. Jest to ponad siedemdziesięciodwuhektarowy kompleks pełen rollercoasterów, postaci z baśni i legend oraz gier z nagrodami, znajdujący się w miejscowości Kaatsheuvel w prowincji Noord-Brabant. Przez dziewięć godzin odkrywaliśmy niezliczone atrakcje, a frajdzie i pozytywnym emocjom nie było końca.
Drugiego dnia na sam początek udaliśmy się do Kinderdijk – wsi słynącej ze skansenu, na który składa się 19 zabytkowych wiatraków wpisanych w 1997 na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Potem odwiedziliśmy Rotterdam, czyli słynny “Port z miastem”. Zwiedzając metropolię w delcie Renu i Mozy wjechaliśmy na sam szczyt wieży widokowej Euromast – wysokiego na 185 metrów największego budynku Holandii. Następnie spacerowaliśmy po dzielnicach De Beurs i Cool, gdzie przed wojną znajdowało się rotterdamskie stare miasto i gdzie do dziś stoi Ratusz. Zobaczyliśmy także z bliska znak rozpoznawczy miasta – most Erasmusbrug, łączący brzegi Nowej Mozy. Lunch zjedliśmy w Markthal – centrum handlowo-rozrywkowym nad kanałem portowym w centrum miasta.
Ostatni dzień zaczęliśmy wizytą na farmie serowarskiej i manufakturze słynnych holenderskich chodaków w podamsterdamskim Nes aan de Amstel. Przywitał nas wprawiający w dobry humor gospodarz, który pokazał nam jak wygląda jego praca i sprzedał tradycyjne sery i inne wyroby własnej produkcji.
Następne kilka godzin zwiedzaliśmy konstytucyjną stolicę Holandii – Amsterdam. Obok ogromnego dworca centralnego położonego nad rzeką Het IJ powitała nas nasza przewodniczka, z którą zobaczyliśmy podziemny parking rowerowy połączony ze stacją metra, plac Dam, na którym znajduje się pałac królewski i kościół Nieuwe Kerk i najstarszą część Amsterdamu z Uniwerstetem, Operą Narodową i Bloemenmarkt – największym pływającym targiem w Europie, na którym można kupić kwiaty, nasiona i cebulki. Pogram zwiedzania zawierał również rejs po kanałach z audioprzewodnikiem. Po zwiedzaniu miasta udaliśmy się do Rijksmuseum, w którym znajdują się dzieła najsłynniejszych holenderskich malarzy, jak Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer, czy Vincent van Gogh.
Zmęczeni ale szczęśliwi wróciliśmy do Gdyni przed południem, kolejnego dnia.