Erasmus+ z wizytą w Portugalii
W dniach od 28 lutego do 04 kwietnia odbyła się druga mobilność naszego szkolnego Erasmusa „Nature, tradition and identity in youth’ visions”. Tym razem w mobilności wzięli udział i nauczyciele i uczniowie z klas pierwszych i trzecich LO. Spotkanie odbyło się na południu Portugalii w Olhao w szkole portugalskiej Agrupamento de escolas Francisco Fernandes Lopes.
Na spotkaniu uczniowie z wszystkich krajów mieli okazję zrobić własne kafle z tradycyjnymi wzorami portugalskimi, zobaczyć tradycyjną fabrykę wypalającą z gliny kostki i dachówki oraz powędrować różnymi szlakami południa Portugalii regionu Algavre. Mogli też spędzić wspólny czas rozmawiając po angielsku i poznać swoje kraje, różnice i podobieństwa. Wspólnie przeżyć dużo ciekawych wydarzeń.
Oddaję głos Marice, która brała udział w tej przygodzie.
Wyjazd do Portugalii Erasmus+ “Nature, Traditions and Identity in Youth’ Visions Olhão” 28 luty- 4 marca, 2022
Do Portugalii przyjechaliśmy dzień wcześniej- 27 lutego. Podróż odbyliśmy bez większych problemów. Po wylądowaniu na lotniku w Faro i osobistym poznaniu się z rodzinami goszczącymi, nasi hostowie pojechali z nami prosto na pobliską plażę. Widok był bardzo wyjątkowy i niespotykany, totalnie inne przeżycie niż to które możemy doświadczyć nad morzem Bałtyckim. Pierwszy dzień skończyliśmy jedząc kolacje w formie wspólnego posiłku w pobliskim centrum handlowym, z innymi rówieśnikami z wymiany. Następnego dnia, po wyszykowaniu się w domu dotarliśmy do szkoły. Moi hostowie mieszkali parę minut autem od szkoły, ale pomimo nadejścia ustalonej godziny- 9, dalej byliśmy w domu. Na miejsce przybyliśmy delikatnie spóźnieni, ale przez cały wyjazd miałam wrażenie, jakoby tubylcy mieli trochę inne podejście do umówionego czasu- 10 minut spóźnienia było powszechnie akceptowalne 🙂 Na miejscu, dostaliśmy koszulki z logiem tamtejszej szkoły i Erasmus +. Powitali nas występami artystycznymi, także z okazji wtedy zbliżającego się karnawału, po których zostaliśmy zaproszeni na poczęstunek zawierający Portugalskie przekąski. Po naszych prezentacjach, w moim przypadku o szkole w Gdyni, udaliśmy się na wspólny posiłek na stołówkę. Jedna z rzeczy, która przykuła moją uwagę, była szybkość jedzenia tubylców. W porównaniu do Polaków, Portugalczycy spędzali swój posiłek na wspólne rozmowy i cieszeniem się jedzeniem. Tym sposobem posiłek potrafił trwać nawet 45 minut! Po warsztatach z malowania tradycyjnych płytek resztę dnia spędziliśmy na wspólnym poznawaniu siebie, zwiedzaniu szkoły oraz graniu w siatkówkę wraz z innymi uczniami, niekoniecznie biorącymi udział w programie 😀
Cały wyjazd, przebiegł bardzo przyjaźnie, ze względu na nowo poznanych, wspaniałych znajomych, bogaty program zwiedzania miasta i okolic no i oczywiście niesamowitych gospodarzy, którzy spisali się w swojej roli. Personalnie, serdecznie polecam w zaangażowanie się w taki projekt, nie tylko by ,,mieć wolne od szkoły”, ale także po to by nabrać masę nowych doświadczeń, których nie uzyska się w żaden inny sposób, ponieważ to co tutaj napisałam, to tylko szczyt góry lodowej, który każdy musi przeżyć na własnej skórze.
– Marika Kondracka 3e
I NA KONIEC WAŻNA WIADOMOŚĆ:
Następna mobilność odbędzie się w naszej szkole w dniach 25-29 kwietnia. Zapraszamy osoby chętne do goszczenia uczniów ze szkół partnerskich i wzięcia udziału w przygotowanych zajęciach. To będzie z pewnością wspaniała przygoda!
FOTORELACJA ADAMA I STEFANA
Erasmus+ Portugalia 2022
W dniach 27.02.22-05.03.22 uczniowie i nauczyciele z naszej szkoły brali udział w wymianie w ramach projektu Erasmus+ „NATURE, TRADITIONS & IDENTITY IN YOUTH’ VISIONS” odbywającej się w Portugalii. Z południowo-zachodniego krańca Europy przywieźliśmy wiele doświadczeń, wspomnień i przeżyć, którymi chcielibyśmy podzielić się ze wszystkimi. To czego się tam nauczyliśmy na zawsze pozostanie z nami i będziemy mogli to przekazać innym.
Ale może na początku opowiem trochę o założeniach projektu i realiach naszego pobytu. A więc byliśmy tam w ramach projektu o nazwie: “Nature, Traditions & Identity in youth’ vision” czyli w wolnym tłumaczeniu: Natura, Tradycje i Tożsamość w wizji młodzieży. Ta nazwa nie jest przypadkiem, ponieważ projekt opiera się na poznawaniu kultury, zwyczajów i tradycji w krajach uczestniczących w projekcie (tzn: Bułgaria, Estonia, Polska, Portugalia, Turcja) i to właśnie było naszym zajęciem przez pięć dni zwiedzaliśmy region Algarve w południowej Portugalii i poznawaliśmy tamtejsze: rękodzieło, sztukę, rzemiosło, kulturę, zwyczaje, zabytki i można by dłuuuuugo wymieniać dalej. Każde z nas (uczniów) mieszkało u portugalskiej rodziny, dzięki czemu poznaliśmy ten kraj o wiele lepiej niż zwykli turyści mieszkający w hotelu.
Miasto, w którym mieszkaliśmy – Olhão znajduje się tuż koło stolicy Algarve – Faro. Oba miasta leżą nad wielką Laguną zwaną Ria Formosa, jest to miejsce niezwykle wysokich pływów (nawet 2,4 m) i postojem dla ptaków migrujących z Europy do Afryki. Mieliśmy okazję zwiedzić park narodowy ustanowiony na terenach przybrzeżnych wokół laguny
i zobaczyć piękne piaszczyste plaże na wyspach oddzielających lagunę od oceanu. Niestety w związku z przypływem po kilku godzinach musieliśmy się ewakuować z plaży, a właściwie już z oceanu. Mimo to pogoda nam bardzo dopisała i nie mieliśmy na co narzekać.
Kultura
Poznaliśmy wiele miejsc związanych z lokalną jak i Portugalską kulturą, pierwsze takie miejsce to Tavira – miasto w zachodnim Algarve słynące z malowniczych uliczek i ogromnej ilości kościołów. W zaledwie 20 tysięcznym miasteczku znajduje się aż 17 świątyń, z których większość nie stanowi już funkcji sakralnej, są charakterystycznym “znakiem rozpoznawczym” miasta ściągającym tam wielu turystów, którzy na szczęście przyjeżdżają głównie latem, więc nie było dużego tłoku.
Alcoutim było ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy tego dnia. Jest to mała wioska 40 km na północ od wybrzeża w zakolu Gwadiany. Latem jest tam otwierany dryfujący chodnik z Portugalii do Sanlúcar de Guadiana w Hiszpanii. Byliśmy tam w Lutym więc chodnika nie było, ale mogliśmy popływać po rzece kajakiem. Po godzinie wróciliśmy do autokaru i pojechaliśmy z powrotem do domu.
Następnego dnia odwiedziliśmy dwa kolejne miejsca: pracownie ceramiczną w Moncarapacho i Fabrykę cegieł i dachówek w Santa Catarina. W obu tych miejscach wszystkie materiały, naczynia i ozdoby były wyrabiane ręcznie. Garncarz pokazał nam i opowiedział, jak wygląda jego praca i szczegółowo opisał kolejne kroki w wyrobie ceramiki. Po przejściu całej pracowni mogliśmy zrobić zakupy w sklepiku z ceramiką.
Następne miejsce, które odwiedziliśmy było niemniej niezwykłe, w Santa Catarina zobaczyliśmy, jak powstają cegły dachówki i płytki. Prawie wszystko było robione przez rzemieślników, którzy odpowiednio przygotowane kawałki gliny formowali w płytki i kładli na ziemi do suszenia, skąd później szły do pieców.
Zajęcia praktyczne
Bardzo ważną częścią projektu są warsztaty z rękodzieła i właśnie w takich warsztatach wzięliśmy udział. Mogliśmy sami własnoręcznie stworzyć Azulejos – słynne iberyjskie kafelki. Mimo iż na początku wydaje się to bardzo trudne, to potem przychodzi z łatwością, ale był to tylko jeden z wielu sposobów.
Cała sztuka polega na odrysowaniu wzoru na kalce, zrobieniu w niej dziurek igłą i odciśnięciu tuszu przez dziurki na kafelku. Gdy mamy taki gotowy wzór możemy zacząć malować. Wszystkie płytki wyszły lepiej niż ktokolwiek by się spodziewał i mogliśmy zabrać je ze sobą do Polski.
Na zakończenie
Zachęcamy was wszystkich do brania udziału w podobnych projektach, bo jak się przekonaliśmy na pewno warto i nie ma co się łudzić, że nie. Na przełomie kwietnia i maja do naszej szkoły przyjadą goście i będzie to również świetna okazja by poznać ich kulturę i tradycje oraz pokazać nasze.
Adam Stefanowicz 1B
Stefan Kuczyński 1A
Relacja Marysi. Wymiana Erasmus+ nature...
W dniach 27.02 – 05.03 odbyła się wymiana uczniów naszej szkoły w ramach programu Erasmus. My, czwórka uczniów wraz z Panią Anną Leszczyńską i Margaritą Tuczko pojechaliśmy na południe Portugalii, do malowniczego miasteczka Olhao. Był to wspaniały czas, który wiele nam dał. Oprócz poznania portugalskiej kultury, zwyczajów i krajobrazu mieliśmy okazję doświadczyć na własnej skórze portugalskiej gościnności. Uważam, że było to doświadczenie, które pozwoliło nam docenić Polskę, a także, zobaczyć co ciekawego kryje w sobie Portugalia. Sądzę, że wymiana to wspaniałe doświadczenie otwierające oczy, które pozwala praktycznie wykorzystać umiejetność mówienia po angielsku oraz uczy zawierana nowych znajomosci i otwierania się na inne perspektywy.
—- In 27.02 – 05.03 there was an student exchange in our school within erasmus + programme. We, four students, with miss Anna Lesczynska and Margarita Tuczko went on south of Portugal to the delightful town Olhao. It was a wonderful time that gave us a lot. In addition to getting to know portuguese culture, traditiins and landscape wehad the oppurtunity to experience Portuguese hospitality. I believe it was an experience which allowed us to appreciate Poland and also to see what is interesting in Portugal. I think the exchange is a great eye-opening experience, allowing you to make the most of your English speaking skills. It learns how to make new friends and open up to other perspectives.